Tips & trucs
Natuurlijk wil je dat je actie zo succesvol mogelijk wordt. En dat betekent niet alleen dat je zoveel mogelijk geld ophaalt, maar ook dat je zoveel mogelijk plezier beleeft aan je actie of dat je een echte uitdaging aan gaat. We hebben een aantal tips en trucs op een rij gezet om jouw actie zo goed mogelijk te laten slagen.
Hou je helemaal niet van koken, dan is het waarschijnlijk geen goed idee om een uitgebreid gesponsord diner te geven. Grote kans dat je toch maar besluit om patat te gaan halen als de hele familie net aan tafel is geschoven…
Kortom, doe iets dat goed bij je past. Iets knutselen, bakken of koken, een sportief of muzikaal event, een workshop of training geven. Als je iets leuk vindt en er vol enthousiasme voor gaat, dan vergroot dat het succes!
Persoonlijke verhalen met echte emoties raken. Durf te vertellen waarom je de strijd met dementie aan wilt gaan en waarom je je hiervoor inzet. Dit kan op je eigen actiepagina, maar natuurlijk ook in een e-mail die je verstuurt, de post die je op Facebook zet of het berichtje dat je in Whatsapp groepen deelt.
Als mensen zien dat jij je best doet voor deze actie, dan zijn ze sneller geneigd jou te helpen. Geef je pagina een pakkende titel, vertel waarom jij jouw actie start en plaats een foto van jezelf die past bij jouw actie.
Bedenk van tevoren wat je ongeveer wilt ophalen en deel dat met iedereen. Durf direct aan mensen te vragen om jouw actie te steunen. Doe dit eerst aan diegene van wie je het meest verwacht! Want: de eerste supporter bepaalt wat de volgende gaan geven. Doneert de eerste bijvoorbeeld €30, dan zal de tweede persoon niet snel €2 doneren.
Alles kan! Deel je actiepagina eenvoudig via Facebook, Twitter en LinkedIn. Zet de link van je actiepagina onderaan je e-mail aan familie, vrienden, leden van je vereniging, collega’s, relaties... Of hang posters op met de link. Plaats een berichtje op intranet, in de (school)krant, kantine, club –of buurtblad. Denk ook goed na over de volgorde waarin je je actie deelt. Vraag eerst je beste vrienden en familie. Een lege actiepagina kan soms afschrikken. Ouders en goede vrienden laten zich daardoor niet weerhouden.
Hoe beter je jouw actie laat opvallen, hoe groter de kans op aandacht… en dus donaties. Wij kunnen je hierbij een beetje helpen. Want met onze promotiematerialen kan niemand meer om jouw actie heen!
Wij hebben een heel scala aan promotiematerialen. Denk aan giftboxen, t-shirts, vlaggen, banners, spandoeken, beachflags... We helpen je graag om flink op te vallen.
Blijf communiceren over jouw actie, de tussenstand van je donaties en je voorbereidingen. Vertel bijvoorbeeld in een blog hoe het gaat met trainen of plaats foto’s van de teammeetings die jullie hebben. Dit kan natuurlijk op je social media pagina’s, maar vergeet je actiepagina niet bij te houden! Want als mensen dan nog eens terug gaan naar je pagina, motiveert dit meer om alsnog een donatie te doen.
Je donateurs maken je actie tot een succes. Dus vergeet ze niet persoonlijk te bedanken als ze een donatie doen. Hoe groot of klein de bijdrage ook is.
Tip: bestel onze speciale Vergeet-mij-niet-speldjes en geef die aan jouw donateurs! Dat is nog eens een verrassend bedankje!
Je kent het wel: mensen zijn echt van plan je te steunen, maar ze komen er niet meteen aan toe en vergeten het vervolgens. Plaats regelmatig een post op social media met je verzoek om donaties. En bij sommige vergeetachtige types kan je het echt wel gewoon direct vragen.
Als mensen je steunen, vinden ze het natuurlijk ook leuk om te zien hoe je actie afgelopen is. Dus deel dit! En wist je dat bijna 20% van de donaties na de actie nog binnenkomt? Een extra reden om ook na afloop van je actie je ervaringen te delen.
Wij vinden het geweldig om te horen wat er allemaal voor originele acties bedacht worden en hoeveel er opgehaald wordt. Vind je het leuk als wij iets over jouw actie vermelden op onze social media? Stuur ons dan wat mooie foto’s!